ISLAM agama benar, Islam agama baik, Islam agama kuat, Islam agama
yang mampu menegak keadilan dan memberi kesejahteraan kepada seluruh
umat manusia sejagat.
Kata-kata ini benar dan selaras dengan firman dan sabda yang ada dalam al-Quran dan hadis.
Tetapi malangnya orang yang berkata demikian tidak dapat memahami maksud
kebenaran dan kebaikan yang ada pada Islam, bahkan tidak mampu
menghayatinya.
Walaupun kata-kata itu mampu meniup dan menyemarakkan semangat dan
emosi di kalangan pendengar, juga berupaya mengapi dan menyemarakkan
histeria dalam diri mereka yang berada dalam majlis yang berkenaan,
tetapi tidak ada apa-apa ilmu yang boleh dijadikan mutiara yang layak
disematkan di dada selain daripada perasaan benci dan marah kepada pihak
lain yang juga beragama Islam.
Bagaimana hendak membuktikan kebenaran dan kebaikan itu sedangkan
umat Islam rata-ratanya lemah dan mundur? Bahkan di akhir-akhir ini
mereka ditimpa kehinaan dan kecelaan yang amat memalukan.
Tragedi yang berlaku di Iraq baru-baru ini dan di Afghanistan sebelum
itu adalah bukti yang nyata. Rakyatnya disembelih dan dibunuh
sewenang-wenangnya oleh kuasa asing tanpa ada penolong yang dapat
mencegah kezaliman dan kekejaman itu.
Islam sebagaimana agama-agama lain juga tidak dapat dipisahkan dengan
penganut-penganutnya, kerana ia diturunkan kepada manusia, tidak kepada
binatang atau kepada bukit dan gunung. Adanya agama itu adalah
disebabkan ada penganutnya.
Oleh yang demikian kebenaran dan kebaikan sesuatu agama itu lazimnya
diukur dan dinilai dengan kekuatan dan kelemahan penganut-penganutnya.
Kebenaran dan kebaikan Islam itu memang diterima dan diakui oleh
semua umat Islam kerana ia adalah agama Allah. Tidak wajar mana-mana
pihak yang menuduh pihak yang lain sesama Islam yang tidak mengiktiraf
demikian. Tetapi kebenaran dan kebaikan itu tidak mungkin dapat
dibuktikan selama umat Islam sendiri tidak dapat menjadi cermin kepada
kebenaran dan kebaikan agama yang dianutinya.
Hari ini kebanyakan umat Islam hanya pandai bercakap tentang
kebenaran dan kebaikan Islam, tetapi yang bercakap itu sendiri tidak
mampu membuktikan kepada masyarakat tentang kebaikan itu. Akhirnya
mereka terpaksa meletakkan Islam dan umatnya secara berasingan dengan
dakwaan bahawa Islam tiada kena-mengena dengan kemunduran umatnya.
Hal inilah yang dilihat oleh Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad ketika
beliau menulis buku Menghadapi Cabaran sekitar tahun awal 1970-an dulu.
Beliau melihat Islam sebagai ad-Din yang kamil, syumul dan mencakupi
segala bidang hidup. Masalahnya bagaimana kesyumulan itu dapat
dizahirkan kepada masyarakat umum, khususnya golongan yang bukan
beragama Islam.
Golongan ilmuwan
Islam agama ilmu pengetahuan. Ayat pertama diturunkan Allah kepada
nabi ialah ayat yang mencabar fikiran berhubung dengan kejadian manusia.
Tetapi mengapa rata-rata umat Islam jahil dan tidak ramai di kalangan
mereka yang berprofesional. Jika demikian bagaimana untuk meramaikan
golongan ilmuwan di kalangan umat Islam?
Islam agama penyatuan dan perpaduan, tugas pertama nabi. Ketika mula
tiba di Madinah dalam peristiwa hijrah, tugas pertama baginda ialah
menyatukan kabilah Aus dengan Khazraj dan orang Ansar dengan Muhajirin.
Tetapi mengapa di kalangan umat Islam berlaku perbalahan dan
perseteruan sesama mereka? Bagaimana pula untuk memastikan penyatuan
yang kukuh di kalangan mereka? Islam agama menjamin kebahagiaan, tetapi
umatnya menderita di mana-mana. Bagaimana penyelesaian penderitaan itu
dan memastikan pencapaian kebahagiaan.
Kata Dr. Mahathir, kita tidak seharusnya terbawa-bawa kepada suatu
sikap yang melihat Islam dengan segala ideal dan misalinya, kemudian
apabila ternyata umat Islam itu tidak sampai kepada tahap kemuncak yang
berkenaan, maka dihukumnya umat Islam yang berkenaan tidak Islam lagi.
Hari ini sebut saja Islam maka tergambar dalam kepala bahawa umatnya
lemah, mundur, miskin, jahil, malas dan sebagainya. Kehidupan mereka
menumpang kasih kepada golongan bukan Islam. Sedangkan Islam menurut
ajarannya bahawa orang Islam itu adalah penyelamat umat. Yang miskin
dikayakan, yang jahil diilmukan, yang malas dirajinkan, yang kurang
dipercukupkan dan sebagainya.
Kenyataan yang ada bahawa agama Islam tidak mampu digunakan untuk
memberi kesan atau tidak dijadikan faktor yang boleh mempengaruhi
pembangunan sosial masyarakat. Walaupun ajaran Islam meliputi semua
bidang, tetapi umat Islam, utamanya pemimpin-pemimpin dan ulama mereka,
tidak mengambil kesempatan menggunakan ajaran itu bagi mengubah dan
membetulkan sikap umatnya ke arah pengukuhan hidup mereka.
Forum-forum agama, kuliah agama, mimbar Jumaat dan sebagainya jarang
kedengaran suara-suara yang mencabar daya fikir dan daya tahan umat.
Tidak ada saranan dan gesaan rajin bekerja, berusaha menuntut ilmu dan
sebagainya. Tetapi yang menjadi kesukaan mereka lebih banyak menghukum,
mengeluarkan fatwa yang negatif, menimbulkan perasaan marah dan tidak
senang hati rakyat kepada sesama Islam.
Kelemahan yang nyata di kalangan kita hari ini ialah tidak bersedia
membaca suasana yang ada dan tidak mahu memahami sebab-musabab kejayaan
orang lain. Di kalangan sebilangan pemimpin dan ulama pula lebih
berminat berorganisasi secara mensemboyan dan melogokan Islam dan lebih
terdorong kepada melabelkan orang lain sebagai kufur dan syirik. Apakah
kita mengharapkan pertolongan daripada langit dalam usaha kita hendak
memperoleh dan memenangi kekuatan itu, lalu kita terus-menerus
sembahyang hajat dan munajat saja untuk menyelesaikan masalah kelemahan
dan kemunduran kita? Tidak mungkin begitu, kerana para nabi pun tidak
pernah begitu melainkan setelah dilakukan berbagai-bagai usaha dan
kerja.
Ertinya syarat dan rukun utama dalam pencapaian kejayaan dan
kemenangan itu adalah bekerja dan berusaha. Orang yang cuma tahu
bercakap, tetapi tidak tahu bekerja, mereka termasuk dalam golongan yang
disebut oleh al-Quran (as-Saf 2) yang bermaksud Wahai orang yang
beriman. Mengapa kamu berkata sesuatu yang kamu tidak melakukannya.
Sungguh besar dosanya di sisi Allah bagi kamu yang berkata perkara yang
kamu tidak buat. Orang yang rajin bekerja dan berusaha berada dalam
golongan yang disebutkan (at-Taubah 105) Dan hendaklah kamu bekerja.
Sesungguhnya Allah, rasul dan umat Islam semuanya akan menyaksikan kerja
buat kamu.
Allah juga telah menegaskan (ar-Rakdu 11) bahawa Sesungguhnya Allah
tidak akan mengubah sesuatu kaum itu melainkan kaum itu sendiri
mengubahnya.
Kehinaan dan celaan yang sungguh aib yang ditanggung oleh umat Islam
hari ini kerana mereka belum bercadang untuk berusaha ke arah perubahan
sebagaimana yang dituntut oleh Islam. Mereka tidak tahu membaca tuntutan
semasa dan tidak bersedia untuk mengetahuinya kerana dianggap kononnya
di luar budaya Islam.
Mereka tidak mahu memahami apa yang dimaksudkan oleh Allah (al-Anfal 60)
Dan persiapkanlah untuk menghadapi mereka apa saja kekuatan yang kamu
sanggup dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (dengan persiapan
itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuh kamu dan orang-orang
selain daripada mereka yang kamu tidak mengetahuinya.
Hari ini kekuatan kuda sudah tidak digunakan lagi, kerana telah
diganti oleh kekuatan teknologi baru. Allah menyebut perkataan kuda pun
bukanlah bermaksud hakiki, tetapi untuk menonjolkan simbol kekuatan dan
lambang kemegahan pada waktu itu. Orang Islam adalah dikehendaki membina
kekuatan mereka menurut peredaran masa dan mengikut tuntutan setempat.
Jika ini dapat disempurnakan maka ketika inilah mereka dapat
dibuktikan bahawa Islam itu adalah agama benar dan baik yang datang dari
Allah untuk kesejahteraan umat manusia.
Oleh Datuk Dusuki Ahmad (Pengerusi Amanah Raya Berhad)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar